E46 opbouw winter 2021-2022
De laatste keer dat wij in november gereden hebben, hadden wij opgemerkt dat er een geluid vanuit de achterkant van de auto vandaan kwam. Het leek op een differentieel lager. Alleen bij het controleren hiervan duidden wij op de aandrijfassen die inwendig speling vertoonden. Deze hebben wij vervangen. Ook hebben wij gekeken voor een differentieel met een kortere overbrengingsverhouding. Wat accelereren uitkomend in een bocht sneller maakt. Omdat ons eigen differentieel grotere flensen bevat, moesten wij deze wisselen met de flensen op het nieuwe differentieel.


Verder hebben wij onze luchtinlaat een beetje veranderd. Dit hebben wij gedaan d.m.v. een mistlamp in de bumper te demonteren en deze te vervangen voor een luchtinlaat. Hierachter hebben wij een flexibele neonpreen slang gemonteerd die naar boven wordt geleid, uitkomend in onze nieuwe zelf gemaakte luchtfilterbak. Hierin hebben wij een open luchtfilter in gemonteerd.


Na dat wij de inlaat gedeeltelijk hebben aangepast, is het tijd voor de uitlaat. Wij hebben gekozen voor een spruitstuk en middenpijp van Schmiedmann. Dit was helaas toch niet een eenvoudig klusje, dit omdat de 6-in lijn schuin in de motorruimte ligt. Hierdoor kun je de moertjes van het spruitstuk slecht zien.

Uiteindelijk is het toch gelukt om de spruitstukken te demonteren. De voorste lambdasondes hebben wij er heel uit gekregen en hebben wij ook nodig om de kaatalysator goed te laten werken. Echter de achterste lambdasondes zijn kapot gegaan tijdens het demonteren. Omdat de achterste sonde’s alleen worden gebruikt om de werking van de katalysator te controleren gaan deze samen met de secundaire luchtpomp, die wij met het nieuwe spruitstuk niet meer gebruiken, uitgeprogrammeerd worden.


Voor het bevestigen van de uitlaat moesten en nog ophang punten gelast worden om de originele plaats. Dit hebben wij samen met een goede vriend van ons, Maurice, weer netjes kunnen maken. Hier hebben wij helaas geen foto’s van gemaakt omdat wij er zelf druk mee bezig waren…
Toen eenmaal alles op de juiste manier vastzat, was het tijd om de auto te gaan starten. Het geluid was super gaaf, alleen veels te hard. Daarom hebben wij ervoor gekozen om voor de eerst volgende trackday even de originele einddemper te monteren zodat wij niet over het geluidslimiet heengaan.
Wij zijn nu weer zo goed als klaar voor komend seizoen en hebben er weer heel veel zin in!
Wout Vaasen









