Wout Vaasen

28 oktober 2022

Driftday Weeze 24-09-2022

Driftday Weeze

24-09-2022

Vandaag staat er een driftdag in Weeze (D) op ons programma. Voor vandaag hebben we ons ingeschreven voor groep 2. In groep 1 en groep 2 rijdt je op de grote baan in Weeze. De grote baan in Weeze heeft een veel gladdere asfaltsoort dan de oefenbaan waar we een aantal keren onder begeleiding van een instructeur hebben geoefend.

In groep 1 rijden de Pro Drifters en de Zeer Gevorderden. In groep 2 rijden de Gevorderden. Je moet in groep 2 minimaal de volgende punten onder controle hebben:

  • Links bijremmen
  • Derde tot vierde slip
  • Doorschakelen tijdens de drift
  • Gebruik van hydraulische handrem (indien van toepassing)

Zoals onze instructeur ons vóór de zomerstop had aangegeven hebben we op de achterwielen niet de driftslicks maar kaal gereden winterbanden gemonteerd in een minder hoge bandenmaat. Die hadden we nog liggen: 195 50 15. Op de voorwielen liggen de standaard banden in de maat            195 65 15 die standaard op onze E36 waren gemonteerd. Met deze “kleinere” achterwielen kun je met het relatief lage vermogen van onze 318IS met 140 pk toch lekker in de drift geraken en genoeg snelheid maken om op de grote baan goed mee te komen.

Na het inschrijven toch nog even vlug wat laatste tips en trics van de instructeurs gekregen voordat de instructeurs zich naar het oefenterrein begaven. De ochtendsessie begon voor ons met toch wat gezonde spanning om 9.20 uur. De driftsessies duren 20 minuten per sessie en worden steeds door groep 1 en 2 non-stop afgewisseld. Zou het nu wel of niet gaan lukken op de grote baan met onze 140 pk. Jawel hoor, we krijgen de auto lekker in de slip. Wel even wennen aan de hogere snelheid dan op de oefenbaan waar eigenlijk niet hoger dan in de tweede versnelling wordt gedrift.

Het lukt Wout wonderwel nadat de dag vordert om lekker een vol rondje te driften en zelfs na flink oefenen door de “chicane” van bandenstapels te driften. Zelf lukt mij dit nog niet, ik ben tot drie keer toe achterwaarts in de bandenstapels terecht gekomen. Je moet dan uitstappen en zelf de bandenstapels weer opstapelen. In deze sectie wordt dan de gele vlag gezwaaid als je de banden aan het stapelen bent. Daar worden de andere rijders niet blij van als dat drie keer achter elkaar gebeurt. Ik zal écht nog wat keren moeten oefenen om in de drift door de chicanes heen te komen. De wijde en korte bochtjes heb ik wel onder de knie, of beter gezegd onder de rechtervoet gekregen.

Het uitgezette parcours gaat een heel klein stukje over de oefenbaan, zegge en schrijven twee bochten. Hier merk je duidelijk het verschil in het wegdek en daar is het dan ook dat we nét wat vermogen tekort komen om lekker in de drift te blijven. Ook bemerkten we dat de auto wat over de voorbanden wegglijd. Hier moeten in elk geval voor de volgende keer voorbanden met meer grip op.

Deze leerzame dag heeft ons weer de benodigde rijvaardigheden opgeleverd op glad wegdek. Ook weer genoeg ervaringen opgedaan om te bekijken welke aanpassingen we aan de E36 kunnen gaan doen om het driftgedrag van de auto te verbeteren. Daarover misschien de volgende keer meer.

Met dank aan Wout die als mijn bijrijder voor mij de banden heeft gestapeld!

 

Herbert Vaasen

Onze Sponsoren

Vaasen Autosport wordt mede mogelijk gemaakt door:

Niets missen over Vaasen Autosport?